Sauna

Sauna

Sauny

Finská sauna

Během pobytu ve finské sauně dochází k intenzivnímu pocení, díky němuž se pokožka zbavuje nečistot z pórů a je povzbuzována látková výměna.
Vlhkost vzduchu a intenzitu pocení lze během saunování krátkodobě zvýšit pomocí nálevů.

  • Teplota v sauně: 80 - 90 °C
  • Relativní vlhkost vzduchu v sauně: 10 %
  • Doporučená doba pobytu ve finské sauně: 10 - 12 minut

Po pobytu ve finské sauně je nutné ochlazení pod studenou sprchou a následně v ochlazovacím bazénku. Po ukončení saunovacího procesu je třeba organismu dopřát prostor pro závěrečné zklidnění a relaxaci. Pro příjemnou relaxaci je doporučován pobyt v relaxační místnosti, vířivce nebo na venkovní terase.

Bylinková biolázeň

V aromatické bylinné sauně neboli biolázni je prostor vytápěn na nižší teplotu než v klasické finské sauně a vzduch je nasycen bylinnými esencemi. Při inhalaci dochází k uvolňování dýchacích cest.
V moderní medicíně má stále větší význam léčebné působení různých vůní, proto je aromatická bylinná sauna velmi oblíbená. Obzvláště u kuřáků se osvědčuje inhalování bylinných esencí blahodárných pro plíce a dýchací cesty.

  • Teplota v bylinné sauně: 65 °C
  • Relativní vlhkost vzduchu sauny: 25 %
  • Doporučená doba pobytu v bylinné sauně: 20 minut

Bylinky použité v bylinné sauně jsou z vlastní produkce ze zahrad penzionu Uko. Využíváme léčivé účinky těchto bylin: máta, meduňka, levandule, yzop lékařský, šalvěj, mateřídouška, růže a heřmánek.

Solná lázeň

Solná lázeň je nízkoteplotní sauna. Vzduch je smísen s mořskou solí. Účinně působí pro zlepšení činnosti dýchacích cest.
Hlavním účinkem této solné lázně je intenzivní prokrvení organismu.

  • Teplota v solné lázni: 55 - 65 °C
  • Relativní vlhkost vzduchu v lázni: 70 - 100 %
  • Doporučená doba pobytu v solné lázni: 20 minut

Zásady saunování

Pravidla při saunování

Aby bylo saunování účinné, doporučujeme Vám dodržovat následující pravidla:

  • Než začnete: Poraďte se s lékařem, zda je pro Vás saunování vhodné s ohledem na Váš zdravotní stav.
  • Ve svém programu si pro regeneraci sil v sauně vymezte minimálně dvě hodiny alespoň jednou týdně.
  • Do sauny nechoďte s plným žaludkem, také ne hladoví, ani bezprostředně po velké tělesné námaze.
  • Pravidelnost saunování: alespoň jednou týdně.

Správný postup při saunování

  • Po příchodu do wellnessu, před vstupem do sauny se umyjte mýdlem a poté tělo osušte, abyste do sauny nevnesli nadbytečnou vlhkost.
  • Odložte plavky. Na vyhrazených místech je pro ně zřízen odkládací prostor, kde si zároveň můžete zapůjčit prostěradlo. Saunování v plavkách není hygienické, můžete si jím přivodit zapaření či vyrážku, navíc tím vystavujete zvýšené námaze dřevěné vybavení sauny.
  • V sauně se pohodlně usaďte nebo nejlépe ulehněte. Snažte se mít nohy ve stejné výšce jako tělo a hlavu, aby bylo celé tělo vystaveno přibližně stejné teplotě. Pro podložení těla včetně šlapek nohou použijte prostěradlo.
  • Vyčkejte, než se řádně zapotíte (individuálně cca 10 – 20 minut). Dýchejte zásadně nosem. Pokud vás nosní vstup pálí, zakryjte si nos i ústa dlaní nebo se opláchněte.
  • Ke konci prohřívání usedněte, můžete si také promasírovat kůži dlaní, žínkou či kartáčem.
  • Po odchodu ze sauny se nejprve osprchujte, abyste ze sebe smyli pot, teprve poté použijte ochlazovací bazén, maximálně na 2 minuty. V zimních měsících doporučujeme jako příjemnou variantu skok do sněhové závěje na venkovní terase v prvním patře.

Odpočinek během saunování

  • Po ochlazení si můžete dopřát odpočinek (15 – 20 minut) nebo hned navázat dalším opakováním. Relaxovat můžete hned vedle sauny, v prostoru bazénu a nebo v relaxační místnosti s lehátky, která je určena pouze pro dospělé osoby (bez dětí).
  • Doporučují se alespoň 3 opakování návštěvy sauny.
  • Dbejte na přísun kvalitních tekutin – nejlépe čistou pitnou nebo minerální vodu nebo bylinný čaj tak, abyste doplnili vypocenou vodu, minerály, sůl a vitamin C. Nepijte alkohol!
  • Po posledním opakování si dopřejte výrazně delší odpočinek (minimálně 30 minut).